روش آزمایش عملکرد فن

هدف:

اندازه گیری میزان هوادهی، فشار، میزان توان مصرف شده و سنجش شدت فشار صوتی حاصله از عملکرد مدل تست

استانداردها و ضوابط انجام تست:

با توجه به اینکه میزان هوادهی فن ها مستقیماً قابل اندازه گیری و قرائت نمی باشد، بنابراین با ایجاد یک جریان مستقیم هوا و عبور هوای خروجی فن و با استفاده از روابط و معادلات مربوط به گذر سیال و اندازه گیری برخی از پارامترهای موجود در این معاملات میزان هوادهی محاسبه و تعیین می گردد.

کلیات مراحل تست:

با توجه به این که اندازه گیری مقدار هوادهی به طور مستقیم (با قرائت از روی ادوات سنجش نظیر آنچه که در مورد دما یا فشار و … انجام می گردد) میسر نمی باشد، بنابراین بر اساس مبانی استاندارد نسبت به اندازه گیری فشار استاتیک، دینامیک و سرعت در مسیر ورود و خروج هوا از فن در موقعیت ایستگاه سنجش تعیین شده اقدام می گردد.

سپس با استفاده از روابط و معادلات مربوط به گذر سیال و روابط جریان و فشار، نسبت به محاسبه سرعت متوسط در مقطع تعیین شده و نهایتاً میزان هوای عبوری اقدام می گردد. با داشتن میانگین نقاط عملکرد (میزان هوادهی- فشار استاتیک فن) نسبت به ترسیم بخشی از منحنی عملکرد فن در محدوده میانگین نقاط مزبور بر روی میزان محورهای مختصات هوادهی و فشار استاتیک اقدام می گردد.

با برخورد دادن منحنی عملکرد سیستم مورد نظر که فن قرار است در آن مشغول به کار باشد و با در نظر گرفتن میزان هوادهی مورد نظر بر روی منحنی مزبور، مقدار فشار متناظر قرائت شده آن را با فشار مورد نظر که می بایستی فن در سیستم مورد نظر تولید نماید مقایسه می گردد یا بالعکس با انتخاب میزان فشار مورد نظر بر روی منحنی ترسیم شده میزان هوادهی متناظر آنرا که یکسان با فشار کار مورد نظر می باشد از روی محور مربوط استخراج و با میزان هوادهی مورد نظر مقایسه می گردد.

موارد مورد کنترل در مجموعه سیستم آماده شده برای تست (Test Plan):

ساختار تونل یا کانال هوا:

  • کانال مستقیم و مقطع دایره ای یکنواخت.
  • سطح کانال خروجی نباید بیش تر از 5 درصد بزرگتر یا کوچیکتر از دهانه ورودی و یا خروجی فن باشد.
  • قطعات تبدیلی استفاده شده که کانال را به فن متصل می نماید نباید با واگرائی یا همگرایی بیش از 5/7 درجه با محور کانال بسازد.
  • مستقیم کننده جریان هوا(straightener) در داخل کانال و مسیر جریان هوا.

مواردی که می بایست در ایستگاه سنجش (در مقطع تعیین شده) ضمن عبور هوا در داخل کانال، مورد سنجش قرار گیرد:

  • فشار استاتیک (Static Pressure)
  • فشار سرعتی (Velocity Pressure)
  • برای اندازه گیری فشار های فوق الذکر از وسیله سنجش معروف لوله پیتوت (Pitot Tube) استفاده می گردد.
  • ساختار و ابعاد استاندارد شده آن در استاندارد ANSI-AMCA 210 مورد استفاده در شکل زیر نشان داده شده است.
  • فشار منتقل شده از مجرای مرکز لوله مزبور نشان دهنده فشار کل جریان (فشاز استاتیک + فشار سرعتی) می باشد و فشار منتقل شده از روزنه های متصل به مجرای جدار لوله مزبور نمایشگر فشار استاتیک می باشد و تفاضل آنها نشان دهنده فشار سرعتی می باشد .

محاسبه میزان هوادهی با استفاده از فشار سرعتی ( متوسط ) اندازه گیری شده :

روابط جریان و فشار مورد استفاده به شرح زیر می باشد :

Pd بر حسب اینچ ستون آب وV بر حسب فوت در دقیقه (FPM)

A بر حسب فوت مربع و Qبر حسب فوت مکعب بر دقیقه (CFM)